”Jorden behöver oss och vi behöver jorden – så formulerar sig grundskoleeleven Haretha i sin dikt, och det är vad undervisning för hållbar utveckling handlar om” (s. 7).

Vilken glädje att öppna boken Undervisning för hållbar utveckling – För lärare F-6 av Karin Hjälmeskog, David Kronlid, Lolita Gelinder, Linda Wilhelmsson (red.) och se att de första raderna är en dikt hämtad ur Sustainable Poetrys första poesiantologi som skapades tillsammans med barn och unga i Trelleborgs kommun.

Forskarna som också är bokens redaktörer inleder boken med dikten ”Jorden behöver oss” och skriver följande; ”Jorden behöver oss och vi behöver jorden – så formulerar sig grundskoleeleven Haretha i sin dikt, och det är vad undervisning för hållbar utveckling handlar om” (s. 7). Vidare i bokens inledning skriver de om betydelsen av att förskolor och skolor erbjuder alla barn och unga en utbildning som genomsyras av hållbar utveckling. ”Skolan ska genom undervisning för hållbar utveckling skapa förutsättningar för eleverna att bidra till att hitta lösningar på de globala utmaningar som alla vi människor gemensamt står inför” (ibid.). De menar att undervisning för hållbar utveckling kan ge barn och unga möjlighet att utveckla såväl kunskaper som beredskap och handlingskompetens för att agera mer hållbart.

Att undervisa för hållbar utveckling ger också lärare möjlighet att skapa en undervisning som är kreativ och nära kopplad till verkligheten, vilket skapar meningsfullhet och relevans i elevernas utbildning. Att engagera elever i Sustainable Poetrys årliga poesiutmaning ger en sådan möjlighet. Hållbarhetsfrågor är komplexa och har inte alltid några enkla och entydiga svar, skriver forskarna. Det ger en helt annan dimension i undervisningen än den traditionella ”rätta svarets pedagogik”.

I den här boken riktas ljuset mot didaktiken; ”fokus ligger på lärarens reflektion och kommunikation samt på hur deras undervisning påverkar vad eleverna har möjlighet att tänka och utveckla kunskap om” (Ibid.) I bokens inledning utlovas exempel på olika perspektiv på hållbar utveckling, bland annat diskuteras hopp, demokrati, omsorg och mat. Det är några perspektiv som kanske inte alltid får så stort fokus när det gäller undervisning för hållbar utveckling, skriver forskarna. I projektet Sustainable Poetry berörs samtliga dimensioner av hållbar utveckling där bland annat hopp, framtidstro och ung demokrati löper som en röd tråd genom samtliga skolstadier. Sustainable Poetry är ett samskapande kultur- och bildningsprojekt som lyfter barns och ungas röster för en hållbar framtid och stärker deras medskapande i demokratin och samhällsutvecklingen på hållbar väg. Projektet bidrar till stärka lärande för hållbar utveckling (LHU) i förskola och skola – med ett särskilt fokus på mål 4 och delmål 4.7 i Agenda 2030.

Förväntningarna är stora inför läsningen av den här boken. Boken ska ”inspirera till att tänka längs hittills oprövade vägar.” Jag är nyfiken på mycket i boken, bland annat i vilket kapitel de plockar upp dikten som inleder denna viktiga bok och diskuterar hur poesi kan användas som didaktisk ingång till hållbarhetsfrågor*. Kanske finner vi det i kapitlet om ”Demokrati och maktperspektiv…”, ”Framtidsperspektiv: Hopp och undervisning för hållbar utveckling” eller ”Ämnesövergripande: En hållbar stad”. De första dikterna inom projektet skapades med utgångspunkt i ungas röster för hållbar stadsutveckling, exempelvis ”Min dröm om Kuststad 2025” och ”Sydkustens pärla” som skildrar elevers tankar om Trelleborgs största stadsutvecklingsprojekt genom tiderna. De här dikterna finns representerade i samma poesiantologi som dikten ”Jorden behöver oss”.

Att vi behöver jorden och att jorden behöver oss är vi nog rörande överens om – men hur vi väljer att leva våra liv och hur vi väljer att samskapa framtiden på hållbar väg handlar minst sagt om att ”tänka längs hittills oprövade vägar…”

*Bland annat finns Sustainable Poetry med som ett av Skolverkets praktiska exempel på hur lärare kan använda just poesi som didaktisk ingång till hållbarhetsfrågor. Läs mer i modulen Hållbar utveckling – grundskola åk 1–6, del 7: Estetiska uttrycksformer, kreativitet och nya berättelser och Röster från praktiken.