Ett kännetecken på en skicklig lärare är förmågan att leda elever till nya platser där inte ens pedagogen tidigare har varit. – Thomas Groome

Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel (2023) ”Utmärkt lärare. Forskningen om lärarskicklighet och vägarna dit”. s. 119

När jag ser tillbaka på mina 20 år som lärare framträder vilken kraft berättelser har att förändra både individer och samhällen. Under två decennier har jag samlat på mig ett hav av undervisningsberättelser (se bilden) som skildrar ett meningsfullt, berikande och relevant lärande för elever. Genom att reflektera över den tid som varit och dela med mig av min äventyrliga resa hoppas jag kunna inspirera fler lärare att utforska nya vägar till lärande och ge hållbarhetsfrågor och berättande en naturlig plats i undervisningen.

Jag har under 20 år inkluderat berättande och hållbarhetsfrågor i undervisningen och stärkt elevernas engagemang för dessa frågor. Jag har grundat utbildningskonceptet Sustainable Stories som bland annat knyter an till lärarens viktiga uppdrag att ”främja elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare” (se skollagen och inledande delar i läroplanerna). Jag har strävat efter att designa undervisning som är bildningsinriktad och kan ”leda elever till nya platser där inte ens pedagogen tidigare har varit” – Thomas Groome (Håkansson, J. & Sundberg, D. (2023) ”Utmärkt lärare. Forskningen om lärarskicklighet och vägarna dit”. s. 119), vilket öppnar för nyfikenhet och utforskande som leder mot nya insikter.

Under 20 år har jag som reflekterande praktiker utforskat lärarskicklighet och hur det är möjligt att hålla hög kvalitet i undervisningen över en längre tid. Jag gillar komplexa utmaningar och håller med forskarna Jan Håkansson och Daniel Sundberg som skriver; ”En sak är säker: Lärarens arbete är allting annat än enkelt. Åtminstone om det ska ske med kvalitet” s. 32.

När jag nu har öppnat denna skattkista och blickar tillbaka på tjugo års arbete känner jag glädje och stolthet. Under 2025 ska jag fira 20 år som lärare genom att dela med mig av dessa undervisningsberättelser. Jag varvar berättelser från praktiken med tips på litteratur jag läser för att ständigt utveckla, förfina och hålla hög kvalitet i undervisningen.

Jag hoppas det jag skriver framöver väcker nyfikenhet och inspirerar dig att inkludera hållbarhetsfrågor och berättande i undervisningen. Dessutom hoppas jag att du vågar ta eleverna på ett bildningsäventyr – till nya miljöer och sammanhang där de får möjlighet att odla sin nyfikenhet, kreativitet och skapandekraft – för en hållbar framtid.